Fluxio ja isännöintialan disruptio

Disruptio – kuulostaapa hienolta. Olen nyt lähiviikkoina kuullut useammankin toimialaamme tarkasti seuraavan ihmisen sanovan, että Fluxio disruptoi isännöintialaa. Olemme imarreltuja, mutta en ole varma olemmeko me ainakaan vielä saaneet sellaista aikaiseksi.

Ehkä paras näkemäni suomenkielinen termi disruptiolle on toimialamurros. Koko toimiala siis murtuu ja järjestäytyy uudelleen jonkun innovaation ansiosta. Matkapuhelinteknologioiden keksiminen aiheutti teletoimialan murroksen, koska lankapuhelimet ja niille rakennetut verkot muuttuivat tarpeettomiksi. Uberin ansiosta New Yorkissa on nykyään paljon enemmän heidän taksejaan kuin perinteisiä keltaisia takseja. Spotify muutti tavan ostaa musiikkia. Ja Netflix ajaa konkurssiin leffavuokraamoita myös Suomessa.

Fluxion tapa tarjota isännöintiä on asiakaslähtöisempi, tehokkaampi ja läpinäkyvämpi kuin perinteinen isännöintimalli. Täysin digitaaliset prosessit ovat keskeinen osa toimintaamme ja mahdollistavat varsinkin kaksi jälkimmäistä. Asiakaslähtöisyys taas näkyy esimerkiksi sopimuslupauksissamme ja päivittäisessä arjessa valintojemme eli kulttuurimme kautta. Jotain olemme tehneet oikein, koska olemme alle kahdessa vuodessa kasvaneet keskisuureksi isännöintitoimistoksi.

Disruptio tarkoittaisi, että koko isännöintitoimiala muuttuisi toisennäköiseksi. Fluxio kuitenkin tarjoaa asiakkailleen isännöintiä noudattaen Kiinteistöliiton isännöintitehtäväluetteloa eli siinä mielessä olemme samanlaisia kuin perinteisemmät kilpailijamme. Ja tietääkseni kilpailijamme eivät vielä ole meidän vuoksemme muuttaneet toimintatapojansa, vaan tarjoavat palveluitansa kuten ennenkin.

Jotta ansaitsisimme oikeuden käyttää disruptio-sanaa tai disruptoija tai toimialamurtaja -termejä, niin mielestäni meidän pitäisi pakottaa koko toimiala muuttumaan. Aidon toimialamurroksen ilmentymiä olisi esimerkiksi:
-Asiakkaat eivät valitsisi isännöintipalveluntarjoajaa suorittamaan ainoastaan lakisääteisiä tehtäviä, vaan he kysyisivät myös: “mitäs te tarjoatte normipalvelujen lisäksi”
-Kun uusi asiakas tulisi meille, emme saisi enää tietoja fyysisinä hallintomappeina, vaan taloyhtiön tiedot siirtyisivät sähköisesti isännöintiyritykseltä toiselle
-Toimialan asiakasvaihtuvuus nousisi, nyt se on epäterveellisen matala ja mahdollistaa liiketoiminnan pyörittämisen huonollakin suorituksella
-Näkisimme kilpailijoidemme muuttavan sopimus- ja hinnoittelumallejaan läpinäkyvimmiksi
-Toimialan rakenne muuttuisi esimerkiksi niin, että alan yritykset erikoistuisivat johonkin isännöinnin osa-alueeseen ja asiakkaalla voisikin olla useampia isännöintipalveluntarjoajia

Isännöintialan disruptio ei siis ainakaan vielä ole tapahtunut. Teemme parhaamme että se tapahtuisi.