Isännöinti Espoo

Espoo on Suomen toiseksi suurin kaupunki ja siellä on noin 2 800 taloyhtiötä (STAT 2019). Espoon suurimmat kaupunginosat asukasmääräjärjestyksessä ovat Leppävaara, Espoonlahti, Tapiola ja Matinkylä. Näistä Tapiola ja Matinkylä ovat viime vuosina kasvaneet nopeimmin.

Espoon suuren taloyhtiö- ja kiinteistömäärän vuoksi myös alueen isännöintipalvelujen tarjonta on kattavaa ja monipuolista. Vaihtoehtoja on Espoossa kymmeniä paikallisesti toimivista yhden hengen isännöitsijätoimistoista valtakunnallisiin ketjuihin, kuten Realia ja Tahkola.

Edellä mainittujen lisäksi Espoossa on muutamia perinteisiä isoja isännöintitoimistoja kuten esimerkiksi Tapiolan Lämpö (konserniin kuuluu Olarin Huolto), Matinkylän Huolto ja Braleva (entinen Soukan Huolto ja Isännöintiverkko). Kaikki edelliset ovat taustaltaan samantyyppisiä 50- ja 60-luvuilla perustettuja paikallisten taloyhtiöiden omistamia ja alun perin huoltoyhtiöiksi perustettuja yrityksiä, jotka ovat vuosikymmenten varrella laajentuneet myös isännöintipalvelujen tuottamiseen. 

Fluxio Isännöinti perustettiin 2017 Espoon Otaniemeen, Tapiolan naapuriin. Perustajat olivat vahvasti sitä mieltä, että isännöintialalle mahtuisi nykyaikainen yritys, joka keskittyisi erinomaiseen asiakaspalveluun ja kehittäisi toimialan parhaat digitaaliset järjestelmät ja toimintatavat. Tarkkaan suunniteltu ja punaisena lankana toimiva visio on kantanut hedelmää – vain kolmessa vuodessa Fluxio Isännöinti on kasvanut kannattavasti yhdeksi Espoon suurimmista isännöintitoimistoista.

 

Isännöinnin kilpailuttaminen Espoossa

Alla muutamia vinkkejä isännöintipalvelujen kilpailutukseen:

  • Isännöinnin perustehtävät on määritelty laeissa ja asetuksissa. Lisäksi Kiinteistömedia Oy:n julkaisema isännöintitehtäväluettelo määrittelee kattavasti isännöintialalla toimivien yritysten tehtävät. Taloyhtiön kannattaa viitata tarjouspyynnössään tehtäväluetteloon esimerkiksi seuraavasti: ”Pyydämme tarjousta taloyhtiöllemme Kiinteistömedian julkaiseman isännöintitehtäväluettelon suosituksen mukaisista isännöintipalveluista.”
  • Hinnoittelun osalta on tärkeää, että taloyhtiö saa mahdollisimman vertailukelpoisia tarjouksia. Kiinteän kuukausipalkkion lisäksi kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tarjoajan erillishintaluetteloon. Siinä saattaa olla merkittäviäkin säännöllisiä lisäkustannuksia kuukausipalkkion lisäksi, esimerkiksi hallinto-, järjestelmä- ja/tai kopiointikustannusten muodossa.
  • Toimintatavat ja palvelujen laatu ovat merkittäviä kilpailutuksen kannalta, mutta valitettavan vaikeasti vertailtavissa. Esimerkiksi isännöintiyrityksen digitaalisten järjestelmien toimivuus, käytettävyys ja laajuus vaikuttavat muun muassa hallituksen tarkoituksenmukaiseen sekä ajasta ja paikasta riippumattomaan taloyhtiönsä hallinnon hoitoon. Asiakaspalvelun organisointi puolestaan vaikuttaa osakkaiden ja asukkaiden saamaan palveluun sekä sen sujuvuuteen ja nopeuteen. 
  • Isännöintiyrityksen henkilöstöratkaisut vaikuttavat olennaisesti taloyhtiön palveluiden jatkuvuuteen. Isännöintisopimusten keskipituus on yli kymmenen vuotta, joten taloyhtiön hallituksen kannattaa harkita isännöinnin valintaa pitkälle aikavälille. Toivottaa olisi, että sama isännöintitoimisto tarjoaisi laadukasta isännöintiä vielä vuosienkin päästä. 

 

On hyvä huomioida, että 

  • kilpailutus on helppoa ja hallitus selviää siitä muutamassa tunnissa. 
  • valitulla uudella isännöitsijällä on vastuu vaihdon onnistumisesta ja palvelun käynnistymisestä. 

 

Toivotamme hyviä kilpailutuksia!

Jos fiksumpi isännöinti kiinnostaa, pyytäkää tarjous Fluxio Isännöinniltä osoitteessa www.fluxioisannointi.fi tai ottakaa yhteyttä!